Wat is dyslexie? Volgens studies uitgevoerd door The International Dyslexia Association, vijftien tot twintig procent van de kinderen en volwassenen in de Verenigde Staten kunnen worden beïnvloed door een vorm van dyslexie (International Dyslexia Association, 2012). Mensen die dyslexie vertonen duidelijke moeilijkheidsgraad in een of meer gebieden van taal, die meestal wordt gemanifesteerd in slechte lezen, schrijven, en spelling vermogen. Daardoor zijn hun taalvaardigheden vaak aanzienlijk lager dan hun leeftijdsgenoten. Deskundigen suggereren ook; dat tot tachtig procent van de studenten met individuele onderwijsplannen speciale diensten ontvangt die rechtstreeks verband houden met leesproblemen.

Ondanks deze alarmerende statistieken, veel misvattingen over dyslexie blijven bestaan. Bijvoorbeeld, sommige mensen denken dat dyslectisch is gewoon een kwestie van het omkeren van letters in het alfabet. Symptomen van dyslexie zijn veel complexer dan het omdraaien van letters. Een andere veel voorkomende misvatting is dat mensen met dyslexie zijn niet zo intelligent als andere mensen. De waarheid is, mensen met dyslexie zijn meestal zeer getalenteerd op andere gebieden en bezitten normaal tot boven de normale intelligentie.

Het National Institute of Neurological Disorders and Stroke heeft geconcludeerd dat dyslexie een neurologisch gebaseerde taalstoornis is. Het beïnvloedt diep het vermogen van een persoon om geletterdheid vaardigheden te verwerven en uit te voeren. Momenteel is er geen remedie voor dyslexie; en als gevolg daarvan wordt het beschouwd als een permanente aandoening. Echter, met systematische, expliciete interventie veel dyslectieën gaan op de vaardigheden die nodig zijn om goede lezers te krijgen te krijgen. Hoe eerder een persoon wordt geïdentificeerd met een leesstoornis, hoe groter de kans dat ze de vaardigheden die nodig zijn om een goede lezer te worden onder de knie krijgen.

De enige manier waarop een diagnose van dyslexie kan worden bevestigd is door het toedienen van een uitgebreide, diagnostische evaluatie. Een beoordeling om de intelligentie van uw kind te meten zal ook worden gegeven aan het vaststellen van normale, of boven de normale intelligentie. Zodra de test is toegediend, moeten de resultaten van deze evaluaties zorgvuldig worden geanalyseerd door een deskundige professional.